Pressrelease: Nu släpps boken om IT-arkitektur.

clip_image001Sommaren 2013 samlades ett stort team av experter, organisationer och IT-arkitekter i Stockholm för att diskutera förutsättningarna att skapa en svensk bok om IT-arkitektur. Femton månader senare är boken idag en verklighet.

”I Sverige finns runt 4.000 IT-arkitekter. För snart två år sedan insåg styrelsen i Iasa att det saknades en bok som kunde samla dessa runt en gemensam bild av vad det betyder att vara en IT-arkitekt. Idag är jag otroligt glad att vi tog oss an utmaningen att försöka göra något åt detta”, säger Daniel Akenine, nationell teknikchef för Microsoft och ordförande för Sveriges IT-arkitekter som finansierat framtagandet av boken.

Daniel Akenine är huvudredaktör för boken och har tillsammans med fem andra redaktörer varit ansvarig för att sätta samman boken till en helhet.

”Vi har haft över 30 experter som deltagit vid framtagandet av boken med otaliga workshoppar och telefonmöten vilket krävt ett strukturerat arbetssätt.  Varje redaktör har haft ett team av i genomsnitt fem författare som varit ansvariga för att sätta samman en del av boken och sedan har redaktörsteamet redigerat samman de olika delarna till en helhet”, säger Daniel.

”Vår förhoppning är att boken kommer stärka Sverige inom ett IT-område som vi traditionellt varit framstående inom. Att samla så pass många svenska företag och organisationer mot ett gemensamt mål är nog på många sätt ett unikt svenskt samarbete.”

Bokens webbsajt: www.thearchitectbook.com

Om Iasa: Iasa är en internationell, oberoende organisation för IT arkitekter med över 20.000 professionella medlemmar. www.iasa.se

clip_image003

Bild: Några av projektdeltagarna: Johanna Värild, författare och chefsarkitekt Saab AB, Jonas Toftefors, redaktör och arkitekt på Pulsen AB, Daniel Akenine, huvudredaktör och ordförande för IASA Sverige.